Er
was eens een keizer. Hij kon en dacht alles te kunnen kopen met geld. En geld had hij
genoeg. Hij hield ervan om er mooi uit te zien. Hij was bereid daar veel voor te
betalen. Dat zijn onderdanen het slecht hadden, boeide hem niet. Hij was het belangrijkste.
Iedereen praatten hem naar zijn mond. Hij was de
uitstekende kandidaat om eens even lekker in de maling genomen te worden. Wat
ook gebeurde.
Er waren twee sluwe vreemdelingen
in zijn land. Zij hoorden van de keizer zijn zwakheid. Ze zagen hun kans schoon om hem flink wat geld
afhandig te maken. Ze papten aan bij de keizer en maakten hem wijs dat zij de
mooiste stoffen konden weven om er vervolgens geweldige kleding van te maken. Dit kostten
alleen wel veel geld. Geen probleem voor de keizer. Hij betaalde wel.
Ze maakten ‘onzichtbare en
schitterende’ stoffen voor de hem. De keizer trapte er met open ogen in. Hij liet zich
rondrijden in zijn nieuwe kleren door de stad. Zo trots was hij op zijn nieuwe outfit. De bevolking
lag dubbel. Een naakte keizer! Ze gierden het uit. De arrogante keizer lachte als een boer met kiespijn.
Hij was goed inde maling genomen. Pijnlijk hoor.
Wie kan men nu vertrouwen? Moeilijk. We zouden in ieder geval moeten leren onze intuïtie te volgen. Die
vertelt wat goed is.
Onlangs zag ik reclame van de
Staatsloterij. Een nerd had gewonnen en werd omringd door mooie vrouwen.
De boodschap? Doe mee en win. Dan krijg je de mooiste vrouwen. Wat een super
oppervlakkige reclame. En zo zijn er nog veel meer oppervlakkige media items.
Ook zag ik onlangs een videoclip
waarin dames in hun ondergoed met een halsband om op hun buik op bed lagen. Op hun
zaten mannen in hun onderbroek. Ze trokken aan een riem die bevestigt was aan
de halsbanden van de dames. Dat zien
onze kinderen en zij denken dat dit normaal is. Het effect van de media op kinderen en volwassenen lijkt steeds minder belangrijk te worden dan de verkoop- of kijkcijfers. Om aandacht te trekken lopen vrouwen uit de showbizz zelfs rond in hun meest sexy lingerie setje. Dit moet dan zogenaamd doorgaan voor bovenkleding...
We gedragen ons steeds meer -lijkt wel- als de keizer.
Oppervlakkig. Ga voor diepgang in het leven.
Wees lief voor elkaar.
Liefs,
Nelleke
Geen opmerkingen:
Een reactie posten